Facebook Group
English Version

 
« הפיצו לזיכוי הרבים

בגדי כהונה - בגדי זהב של כהן גדול

בגדי לבן של כהן גדול ביום הכיפורים בגדי זהב של כהן גדול בגדי כהן הדיוט
בגדי לבן של כהן גדול ביום הכיפורים בגדי זהב של כהן גדול בגדי כהן הדיוט

.יש ללחוץ על כל אחת מהדמויות כדי לקבל פירוט על הבגדים השונים

 

בגדי זהב של כהן גדול

מעיל אבנט כותונת תשבץ מכנסי בד
       
כותפת ימין כותפת שמאל אפוד מאחור אפוד מלפנים
       
ציץ מצנפת חושן המשפט אפוד מלמעלה
       
     
      תפילין
 

:ניתן להקליק על כל אחד מהמושגים לקבלת ערך מורחב

הכהן הגדול לובש מכנסיים, כתונת ואבנט כשל כהן הדיוט. בנוסף הוא לובש:

מצנפת - דומה למגבעתו של הכהן ההדיוט, בהבדל קל - המצנפת הייתה נכרכת בעיקר לרוחב הראש וחלקה העליון שטוח.

מעיל - בגד ארוך חסר שרוולים. ארוג מחוטי תכלת, מעוטר באריגות פעמונים וקישוטים בצורת רימונים.

אפוד - מעין סינר ארוך, ארוג מחוטים הטוויים מזהב (הזהב רוקע לטס דקיק ונחתך לחוטים), תכלת, ארגמן, תולעת שני ופשתן. האפוד נקשר לגוף הכהן על ידי ה"חשב" (חגורה), ועל ידי שתי כתפות. על הכתפות היו משובצות שתי אבני שוהם שעליהן חקוקים שמות שבטי ישראל.

חושן - בד ארוג מזהב, צמר בצבעי תכלת, ארגמן ותולעת שני, ופשתן. גודלו: אמה (חצי מטר) על חצי אמה. החושן קופל לשנים ויצר כיס מרובע, בתוכו הונח פתק הנקרא "אורים ותומים", לפי אחד הפירושים היה רשום עליו השם המפורש. על החושן הייתה מסגרת זהב שבה שובצו שתים-עשרה אבנים יקרות, שעל כל אחת מהן חקוק שם של שבט משבטי ישראל. האבנים היו ערוכות בארבעה טורים, שלוש בטור.

בטור הראשון - אודם (מקובל לזהותו עם כלצידון אדום או אודם),
פיטדה (מקובל לזהותה עם טופז ירקרק) וברקת (אזמרגד ירוק).

בטור השני - נופך (מקובל לזהותו עם טורקיז), ספיר (מקובל לזהותו עם גרנד או קורונד כחול כהה או ספיר) ויהלום (מקובל לזהותו עם יהלום או קוורץ).

בטור השלישי - לשם (מקובל לזהותו עם זירקון אדום או צהוב), שבו (מקובל לזהותה עם אגט (Agate ) בצבעי שחור ולבן) ואחלמה (מקובל לזהותה עם אמטיסט).

בטור הרביעי - תרשיש (מקובל לזהותו עם אקוומרין - סוג של בריל), שוהם (מקובל לזהותו עם בורלא (בריל) או אוניקס) וישפה (מקובל לזהותו עם יספר (Jasper )).

החושן היה קשור בשתי טבעות זהב לחגורת האפוד (משתי פינותיו התחתונות), ובשתי טבעות זהב לכתפות האפוד (מפינותיו העליונות).

על פי המסורת, היו חקוקות על החושן גם המילים: אברהם, יצחק, יעקב ו"שבטי ישורון" או "שבטי יה", כדי להשלים את כל האותיות החסרות בא'ב' משמות השבטים.

לפי דעת הרמב"ם שמות האבות נכתבו מעל המילה ראובן באבן "אודם" ו"שבטי יה" נכתב מתחת למילה בנימין באבן "ישפה".

ואילו לפי דעת החזקוני ורבינו בחיי נכתבו אותיות תחת כל שם של שבט להשלים לשש אותיות סה"כ (אצל ראובן "א", אצל שמעון "ב" אצל לוי "רהם" וכו'). בעת שנשאל הכהן הגדול שאלה היו נוצצות אותיות התשובה.

ציץ - טס זהב, עליו חרוטות המילים "קדש לה'" (המילה 'קודש ל' נכתבה במחצית התחתונה של הציץ ואילו שם הוי"ה נכתב בגדול לגובה כל הציץ. ישנן דעות נוספות באופן הכתיבה) שנקשר לראש הכהן הגדול בשלושה חוטי צמר צבוע בתכלת, שנים משני צידי הראש ואחד מעל המצנפת.ץ

ניתן לסובב את הדמות באמצעות החיצים
כל הזכויות על התמונות שמורות לרב יצחק כהן מחבר הספר ''לשכנו תדרשו''. הסרטון באדיבות אליעזר בן חמו, המידע הובא מתוך ויקיפדיה.ץ  





 

כהנים בית שלישי בית שני בית ראשון המשכן ראשי  

 


     
מפת האתר | קישורים מומלצים | צור קשר © אשר כהן - פתרונות אינטרנט לעסקים © כל הזכויות שמורות לאתר בית המקדש תש''ע-תשע''ד